Sunday, May 26, 2013

DaNiaL Da sEtahuN SeTEnGaH !!!

Assalamualaikum ... (",)

Selamat pagi semua !!! Emmmmm ... bestnya tido kan ??? Jadi mengapa aku masih celik di pagi2 buta ini ??? Jawapannya pasal aku keje ...kehkehkeh !!! Okeh x kelakar ... Diam xmo cakap pape . So untuk mengelakkan daripada aku dilanda boring mengantuk hingga terlentuk kat kaunter nie , ada baiknya aku meringankan jari jemari aku nie untuk menaip . Ini adalah satu senaman jari yang bagus untuk mrnguji tahap kecergasan urat2 kat jari korang . X caye ??? X caye sudah !!! Do i care ???!!! Nampak x aku da start melalut ??? Okey fine aku mengaku yang ini semua poyo !!!! Ngantuk seyyyy !!!

Korang nak tau x , beberapa hari yang lepas masa aku tengah busy keje tetiba aku terima call . Bila aku tengok nombor ... hurrrmmmm macam kenal jer no nie tapi siapa ek ? Then aku pun keluar dari kaunter & angkat . Guess who's online ???!!! Alamak nurse Klinik Kesihatan Bukit Changgang  !!!! 


Nurse : Assalamualaikum ... saya telefon dari Klinik Kesihatan Bukit Changgang . Ini ibu Danial Ammar Syah ke ?

Aku : Waalaikumsalam ... iye saya . Ada apa ye ??? ( konon tanya padahal da tau da nape klinik call )

Nurse : Saya nak tanya , Danial da amik ke belum suntikkan yang untuk umur setahun tu ?

Aku : Errrrrr ... da amik da tapi kat klinik panel la ( gagap pasal tengah otak xleh nak fikir apa nak jawap )

Nurse : Owh iye ke ... Sekarang Danial da setahun setengah kan ? Suntikan yang setahun setengah tu nak continue amik kat swasta ke macamana ? 

Aku : Kalau saya nak amik suntikkan tu kat klinik kesihatan biasa boleh ke ? Pasal masa yang setahun tu saya x sempat pergi coz jadual keje padat pastu ada kelas lagi tambah pulak susah nak cuti . Tu yang terpaksa amik kat klinik panel tu . ( panjang berjela ko ayat backup diri dari kena bising ) 

Nurse : Boleh je kalau puan nak . Kalau gitu puan datang 23hb mei ye ... Puan nak datang pukul bape tu ?

Aku : Saya datang dalam pukul 12 tengahari la lepas amik anak balik sekolah .... 

Lepas tu terus lega ko coz aku risau kang they all bisingkan aku nape x bawak anak datang check up kat klinik !!! Padahal da ada appointment kan ? Memang la ada temujanji tu tapi kadang2 x kena dengan jadual keje aku . Xkan aku nak usung jadual keje aku sampai ke klinik kan so tu pasal la terpaksa gak amik injection setahun tu kat klinik panel . Tapi yang x bagusnya kalau buat check up & injection kat klinik panel nie , they all x check up secara menyeluruh pun even berat anak kita pun diorang x check . Which mean they all x proper check macam klinik kesihatan kerajaan . Ini klinik swasta di kawasan perumahan aku la , tempat korang aku x tau la macamana kan ??? They all just bagi suntikkan yang perlu pastu tengok buku bila pulak kena datang balik untuk next injection . Memang cepat x lama menunggu . Macam klinik kesihatan kerajaan pulak , walaupun proses agak lambat & lama menunggu coz orang ramai tapi kita as parent akan puas ati . At least kita tahu progress perkembangan fizikal & mental anak kita coz mereka buat check up secara menyeluruh such as berapa berat , berapa tinggi , BMI sesuai dengan umur @ tidak & mereka juga check sejauh mana perkembangan anak kita . 

Seperti yang dijanjikan , 23hb mei tu aku bawak la Danial pegi check up tapi pukul 12 tengahari baru sampai klinik coz aku kena amik anak sulung aku balik sekolah dulu . Pas parking kete terus pegi daftar macam biasa la cuma ari nie aku berdebar jugak coz takut kang kena bebel pulak kan ... Tapi alhamdulillah nasib baik aku jumpa nurse yang da biasa dengan anak2 aku so xdela kena bebel & xde la kena soal macam2 ... kehkehkeh !!! Tanya macam2 kang aku balik jerk , senang ... Aku memang suka membebel tapi aku x suka kena bebel ...huhuhu ... Sakit tinga la !!!  Masa tu pun da xde orang so proses tu cepat la . Alhamdulillah tahap kesihatan Danial bagus & perkembangan mental fizikal pun positif . Yang aku paling x caya sekarang kat klinik kesihatan  kerajaan , diorang ada buat pemeriksaan awal untuk mengesan samada anak @ baby kita ada tanda2 penyakit Autism @ tidak . Ini untuk langkah2 rawatan awal sekiranya anak2 kita ada penyakit ini , which mean  kalau ada tanda2 peyakit akan terus rujuk kepada pakar kanak2  . Wahhh .... bagus nie @ memang langkah bijak aku terus bawak Danial check up di klinik kerajaan . Macam2 soalan la yang ditanya & lepas dalam 20 minit alhamdulillah selesai & syukur Danial normal . Ya Allah lega rasa .... Risau jugak la kan kalau2 anak kita yang nampak sihat sebenarnya x sihat kan ? 



Lepas sesi kaunseling , tiba la masa untuk amik injection !!! Dak bucuk are u ready !!! Masa nurse sediakan jarum suntikan tu , ada la dia usik2 Danial  kengkonon xmo bagi Danial nangis la . Then bila jarum tu masuk jer terus bergema bilik tu dengan suara tangisan Danial . Tapi sekejap jer nangisnya coz Danial kan good baby boy kan , so x boleh la nangis lama2 kan ???  Okey stop citer pasal Danial . Dalam tengah sibuk check up Danial nie , aku memang tahan sabar jer dengan Yana & Mia coz diorang boleh pulak time nie la nak bergaduh !!! Da la Mia nie gembeng kuat nangis padahal kakaknya xde usik apa pun . Pasal kerusi pun jadi gado !!! Punya la banyak kerusi dalam klinik nie , 1 kerusi tu korang gaduhkan ???!!! Xpe2 nanti dalam kete tau la nasib memasing kan . Aku tahan sabar jer nie . Iye la xkan nak cubit depan2 orang kan ? Nanti korang yek !!! Budak2 nie memang la kan time tengah orang ramai2 nie la nak tunjuk perasaan buat perangai kan coz xkan ibu nak marah depan2 orang kan ... Aku paham kadang2 diorang bergado nie saje nak tarik perhatian aku coz x cukup manja da dapat adik kan ??? Kesian jugak tapi geram coz Mia kalau nangis bingit telinga dengar , Yana pulak start la muka berkerut2 muncung sedepa ... Haisshhhhh anak ... anak ...




No comments:

Post a Comment