Monday, October 21, 2013

mEnGidaM ... MeNgaRuT @ meNGaDa @ NoRMaL ???

 
Pepagi buta nie memang enak rasanya tido kan ??? Apa yang aku terbayang kala ini ado mak bestnya katil .... Bestnyer dapat tido atas katil ... huhuhu ... So untuk mengelakkan aku dari terus tersengok2 kat kaunter nan sunyi nie   , jom kita buat senaman jari iaitu menaip ... kahkahkah !!! Mata aku nie kalau dilayan ngantuknyer mau aku tido kat bawah kaunter kang . Mengantuk sesangat la tapi bangun !!! bangun !!! Anda sedang bertugas !!! hihihi ....

Sepanjang da hampir 6 bulan aku pregnant nie alhamdulillah la aku x pernah mengidam untuk makan @ buat sesuatu yang bukan2 . Ala ... biasalah pompuan pregnant & mengidam memang x boleh dipisahkan . Sinonim bersama gitew ... Tapi apa itu mengidam ek ??? Dan nape ada orang kadang mengidam nak makan @ buat sesuatu yang pelik ??? Pelik yang macamana korang x paham ???!!! Iyela contoh macam teringin nak makan sabun la , selipar la , kusyen la @ ada tu pulak nak makan remote tv la . Ngeri & menakutkan jer kan ???  'Food craving' atau mengidam ini adalah suatu fenomena biasa bagi wanita hamil yg juga kadang2 dialami oleh suami bagi wanita yang hamil. Ia adalah suatu keadaan dimana seseorang itu mempunyai keinginan yang kuat untuk makan sesuatu perkara. Kira-kira 85% wanita mengidam sekurang-kurangnya satu jenis makanan semasa hamil . Haaaa .... paham x ??? 

So far aku bersyukur la sangat pasalnya aku x pernah la mengidam yang pelik2 @ pun yang diluar kebiasaan aku . Pada aku kan mengidam nie kalau yang pelik2 & boleh mendatangkan kemudaratan baik dielakkan la . Aku setakat nie bersyukur sangat coz apa yang aku idam nak makan aku dapat . Thanks sangat la pada kawan2 & especially myluv hubby la yang menunaikannya  . Kalau tidak sian anak aku mengences ( air liur meleleh ) jer nanti pas lahir ... kahkahkah !!! Ada pendapat kata perkara nie xde kena mengena tapi kebanyakkan kes pulak , kalau ibu tu x dapat makan apa yang dia nak .. memang air liur baby kuat meleleh . Contoh macam kakak aku la , sian anak buah aku tapi tu masa dia kecik la . Pas da besar nie , okey da ...

Citer pasal mengidam nie aku memang kengkadang nak tergelak bila terkenang memori masa pregnant anak aku yang sulung .... hihihi .... Nak tau nape ???? Pasal masa tu aku suka giler cium bau ketiak myluv hubby . Pada aku masa tu kalau tido x cium bau tiak dia , memang aku x boleh tido , kadang siap boleh merajuk tu . Dan yang pastinya masa tido , idung mesti hala kat tiak dia ... kahkahkah !!!! Eeeeeeiiiiuuwwwww jijiknyer ... hahaha ... Sekarang aku rasa jijik la tapi masa pregnant tu aku rasa heaven la pulak .  Paling aku suka bau tiak dia lepas dia berpeluh2 . Perrrrggghhhhhhhhhhhhhh best giler seyyyhhhh !!!! Kadang myluv hubby , dia rasa macam malu tau then dia bagi jer la baju dia pas peluh2 kat aku ... kehkehkeh !!! Aku pulak menghidu kalah penagih ... kahkahkah !!! Bab ngidam makan pulak xde la yang pelik2 , biasa2 jer ...

Masa pregnant 2nd baby lak , aku paling x suka bau mulut myluv hubby . Sian dia selalu kecik ati dengan aku pasal aku kata mulut dia busuk . Padahal gigih da gosok gigi ari2 ... kehkehkeh !!! Aku sukar nak kata nape aku x suka bau mulut dia . Maklum la masa tu pregnant kan ??? Pernah masa tu myluv hubby da tension kot , boleh pulak dia cakap ' nak abang gosok gigi macamana lagi ??? Naik tertanggal da gigi nie abang gosok tau ... kumur2 lagi , x cukup ker ????' Aku time tu diam jer la coz aku memang x suka bau mulut dia ... hahaha !!! 

Mengandungkan 3nd baby pulak xde la mengidam yang bukan2 , just biasa2 jer cuma aku suka minum kopi . Memula aku suka minum kopi myluv hubby xde la bising tapi bila da pagi petang malam nak tido pun minum kopi , start la myluv hubby bising . Ada ke patut , myluv hubby kata kang lahir baby gelap , macamana ??? Eh ada kena mengena ker ??? Kat umah nak minum kopi memang sorok2 , tu pun time myluv hubby keje la . Time dia ada kat umah memang tahan jer la nafsu tu . kang dia membebel kalah aku yang kuat membebel nie ... hihihi ... Dan paling syok kat tempat keje la coz xde sape yang marah aku minum kopi ... kihkihkih !!! Rasa nikmat & heaven sangat !!!! Kat umah bukan xde stok kopi .... ADA !!! Tapi aku sorok la .... Hurrmmmm mungkin pasal tu la kan anak bujang bucuk aku nie gelap cikit ???!!! Eleh gelap2 pun cute jugak kan ??? 

Untuk pregnant yang kali nie .... semua gejala diatas xde tapi nafsu nak makan sesuatu tu memang tinggi . Aritu teringin sesangat nak makan buah pulasan . Merata semua pasar malam , kedai runcit mall semua aku pegi tapi xde ... huhuhu ... Sedey rasa ati !!! Sampai kat kengkawan aku pesan , kalau nampak buah pulasan tolong belikan ... huhuhu ... Dan akhirnya my senior la yang belikan . Besar2 pulak tu , manis banget  ... alhamdulillah syukur sangat !!! Thanks kak jijah .... Nie sekarang nie aku teringin pulak nak makan kuih semperit . Hopefully x lama lagi dapat la kan ???  Mana la nak cari semperit time2 gini kan ??? Time raya memang berlambak la . Aku bukan nak makan sebalang pun , dapat rasa sikit pun jadi la ... Tekak sekadar nak rasa ... Wahhh gitew ko !!! Sama macam teringin makan buah pulasan tu , aku bukan nak bedal banyak pun just seulas pun jadi la ...hihihi ... Tapi kak jijah yang super duper baik tu belikan 1 beg besar haaaaaaaa !!! untuk aku . Aku doakan kak jijah cepat2 dapat baby ye pasni .... AMIN .... 

Apa punca mengidam nie ek ??? Punca  mengidam adalah sebab perubahan hormon di dalam badan ibu yang sedang mengandung dan menyebabkan perubahan kepada seleranya. Namun perubahan selera itu tidak semua wajar diikuti sekiranya memudaratkan . Mengidam nie sebenarnya datang dari dorongan ibu tu sendiri, atas dorongan nafsu makan bukannya keinginan bayi dalam kandungan tu . Hurrmmmm paham semua ???? So kepada para suami semua , kalau isteri mengidam teringin nak makan pape yang senang nak dapat tu , carikan la ... Iyela ... da korang yang buat isteri tu pregnant kan so layan la kehendaknya ... hihihi ... 

- WASSALAM -


No comments:

Post a Comment