Wednesday, October 16, 2013

MaJLis KorBaN tAMaN PerUMaHAn AkU



Hye  korang , i'm back !!! Sambung keje malam pulak ye ... hihihi ... So dikesempatan yang ada nie moh la kita menaip2 . Rajin beno kan aku sekarang ???!!! Biasa la ikut mood kan ??? To all my beloved reader , aku ucapkan SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILADHA . Boleh ucap lagi ke ??? Da masuk hari ke-2 da nie .... Eh boleh la kan ??? Apa2 pun apa yang penting adalah bukan setakat korban lembu , kambing @ unta tapi yang paling2 penting adalah korbankan semua sifat2 mazmumah dalam diri kita . Apa itu sifat mazmumah ??? Artinya sifat2 yang x baik la ... Sebenarnya inilah la yang paling2 susah nak buat lagi2 kalau sifat2 nie da sebati dalam diri seseorang . Tapi tidak pulak mustahil kan untuk kita berubah ke sifat2 mahmudah ??? Tepuk dada , tanya la iman masing2 . 

Bila aku tengok berita sana sini merata berita pasal korban , korban & korban . Kiranya tiap negeri kat masjid berpuluh2 lembu dikorbankan . Alhamdulillah ... Bukan tiap2 bulan pun kan ??? So apa yang nak aku ceritakan sebenarnya di sini ??? Alkisah anak aku yang sulung tu teringin sangat nak tengok macamana lembu itu dikorbankan & dia tersangat la excited sampai everyday duk cakap  ' ibu , nanti hari raya korban ... kakak nak pegi masjid tau nak tengok lembu kena korban '. Aku memula iyekan je la tapi bila da hari2 cakap benda yang sama jadi tension pulak . Bila da hangin tu tu kadang aku jawap la ' kakak , boleh x jangan cakap benda yang sama ulang2 banyak kali . Ibu ingat la , ibu lum nyanyuk lagi ' . Haaaa .... amik ko diam terus dia . 

1st day hari raya korban aku bangun awal coz macam2 nak buat . Iyela nak panaskan juadah untuk pagi raya . Xdela la masak banyak2 just cukup la untuk aku  5 beranak nak makan . Apa juadahnya ??? Hemmm ...  macam biasa la kan juadah hari raya apa lagi kalau bukan rendang , ketupat , ayam masak merah & kuah kacang kan ... Tengah duk busy kat dapur tu , sorang2 anak aku bangun . Da alang2 semua da bangun , aku suruh jer mandi ... hahaha !!! Dalam pukul 8 lebih myluv hubby balik dari keje malam . Sian mata ngantuk jer tapi anak da merengek2 nak pegi masjid nak tengok korban . Biasala anak kesayangan kan ??? At last lepas makan , myluv hubby pun tunaikan la permintaan anak tu . Sekali tiga2 dia angkut bawak pegi surau kat taman perumahan aku tu . Aku la yang lega coz boleh jugak buat keje umah tanpa gangguan .

Tapi x sampai sejam da balik da . Aik cepatnya balik ???!!! Da siap korban ker ??? Myluv hubby kata da siap da coz diorang mulakan majlis pas solat sembahyang raya . Tapi siap sembelih la , lum lapah lagi . Abih x tolong ??? Nak tolong macamana katanya , abih anak2 sape yang nak jaga ? HIHIHI !!! betul jugak kan ??? Lagipun balik awal pasal Damia dah nangis takut pastu ajak balik . Laaaa ... nape lak nangis ??? Tadi beriye2 sangat nak ikut ??? Si kakak kata mia takut bila tengok lembu yang da kena sembelih tu bangun balik . Alolololo ... cian dia ye ... Tapi bila sampai umah da x nangis da malah beriye2 Mia citer kat aku  apa yang dia tengok . Walaupun pelat2 aku cuba fahamkan jugak apa yang Mia nak citer ... hihihi .. 

Nie serba sedikit gambar yang dapat myluv hubby snap masa kat surau tu . X banyak tapi boleh la untuk tatapan kengkawan semua . Alhamdulillah  , aku dapat jugak merasa daging korban tahun nie . Aku wat sup coz itu lah yang myluv suh aku masak bila balik dari keje tadi . Iye la , sepanjang lebih kurang 8 tahun duk area bukit changgang nie , lum pernah merasa daging korban tapi tahun nie alhamdulillah dapat jugak . Rezeki kan ??? Terima kasih Allah ... Amin ...

 
penduduk taman bekerjasama  mempersiapkan lembu untuk disembelih .
 Myluv hubby kata ada 7 ekor ...

Da sedia da ... 
Aku ada rasa nak nangis tengok lembu yang sekor tu coz dia macam nangis
tapi yang sekor nie apsal x diikat lagi ??? 
hihihi

Memasing sudah bersedia ....
 
Da mula da ....
 Alhamdulillah kesemua lembu selamat disembelih ... 
Amin ...


- WASSALAM - 

No comments:

Post a Comment