Sunday, October 20, 2013

LonToNG GoREnG SimPLe StyLE



 
Xde mood okeh malam nie nak keje !!! Hummmm x tau la nape ... huhuhu ... Bohsan weyyyy !!!! Sudah la anak bujang bucuk aku demam . Semalam okey jer sihat2 , balik jer keje ptg tadi myluv hubby kata Danial demam pulak . Adoooo ...... Kakak da elok , adik pulak demam . Pasni jangan pulak Mia yang demam pulak sudah la .... stress mak !!!! Itu la punca kot aku kekurangan mood malam nie ... hihihi ... Mood x mood keje tetap keje Bedah yew ....

Dalam xde2 mood nak keje nie , mood nak meng'update' ada pulak ... pelik kan ??? !!!! Maybe pasal boring kot . Kengkawan biasa makan lontong goreng x @ pun ada setengah orang panggil ketupat goreng ??? Ramai antara member aku x pernah makan . Once upon the time dudolu aku selalu makan & memang sedap sangat !!! Lagi2 kalau digoreng sekali dengan ayam goreng ... Wahhhh terus terangkat !!!
 
Kalau search kat google nie ada banyak versi resepi lontong goreng nie so pepandai korang la kan . Ada versi yang resepinya campur macam2 bahan , ada pulak resepi yang simple . Ada yang suka basah , ada pulak yang suka kering . So terpulang la kepada selera masing2 .... X gitew ???? Of course la kan pasal tekak sendiri yang nak makan . But for me , aku suka yang bahannya simple & aku suka kering . Yang penting kalau aku masak menu nie telur mau lebih baru layan beb !!! 

Tetiba lak malam tadi teringin nak makan lontong goreng . Nasib baik ketupat segera tu ada lagi kan ... so minta la myluv hubby rebus siap2 so pagi2 senang la aku nak goreng . Malam tadi pun goreng ayam siap2 ... huhuhu .... Aku punya lontong goreng memang super duper simple coz aku x suka remeh2 ... hehehe ... Yang penting sedap !!!! 
 

Bahan :-
  1.  ketupat segera @ nasi impit @ ketupat @ yang sewaktu dengannya ( rebus & biarkan sejuk dulu ye )
  2. ayam beberapa ketul ( gaul garam & kunyit then goreng then potong2 )
  3. bawang merah ( tumbuk )
  4. bawang putih ( tumbuk )
  5. udang kering @ Ikan bilis - ikut suka ( tumbuk jugak )
  6. cili kering ( tumbuk @ kisar ) - kalau malas pakai cili boh jer macam aku ... hihi
  7. Sedikit sos cili ( Ikut suka la tapi nak sedap letak la )
  8. daun bawang ( bagi nampak cantik ...)
  9. telur ( bahan terpenting , letak 2 3 biji  baru sedap )
  10. minyak untuk menumis
  11. garam secukup rasa
 
Cercara :-
  1. Panaskan minyak untuk menumis . Masukkan semua bahan yang ditumbuk , tumis hingga naik minyak . Then baru masukkan sos cili . Kemudian masukkan garam secukup rasa  ( aku letak masa menumis ni pasal kalau letak last2 takut x sekata then nasi impit hancur pulak )
  2. Masukkan pulak telur , gaul tapi jangan sampai hancur sangat & jangan bagi kering sangat .
  3. Masukkan nasi impit & ayam goreng sekali then gaul sebati .
  4. Last sekali baru masukkan daun bawang .
Haaaaa senang kan ??? Aku punya lontong goreng memang mudah , senang & simple . Semua bahan confirm ada kat dapur kengkorang kan ???  Yang penting selamat mencuba !!!!

- WASSALAM -

No comments:

Post a Comment