Monday, April 29, 2013

TanGguNgjAwaB kiTa BeRsaMA

Assalamualaikum ... (",)


Hai ... hai ... hai ... !!!! I'm back ... gedik x ???? Whatever ...  bla la !!! Huhuhu .... meroyan seorang diri duk atas kerusi makan ati berulam jantung ... boleh x ??? Geram nie tau !!! Geram nape ? Dengan sape ? Arrrggghhhhhh !!!! Geram aku memang geram , geram bermacam ragam . Kang aku gigit tinga tu kang baru kau tau rasa ye .... huhuhu ... At this moment aku memang tengah geram + boring tahap gaban nie .

Dalam melayani perasaan seorang diri tetiba tertengok jam ... eh2 ... da pukul 12 pagi da . Biar betik ??? Anak2 pun da tido da cuma dak bucuk danial je yang masih berjaga x tido .  Okey sekarang nie tengah hangat musim mengundi . Korang pegi je la mana pun , mesti memasing aku citer & isu borak yang paling hangat bulan nie is bab politik . Even aku yang kat umah nie pun kadang tengah menyidai kain ker , amik anak balik sekolah ker @ pegi kedai beli lauk ker mesti akan terdengar2 orang borak2 pasal politik . Ko kutuk dia , dia kutuk ko ... ini x betul itu x betul ... macam2 la . Pendek kata memasing nak mempertahankan parti pilihan memasing . Okey it fine it okey tapi jangan la mengutuk menghina menggunakan kata2 yang x enak didengar !!! Kita kan orang malaysia ... ingat budi bahasa budaya kita ??? Ingat x ??? Lupa da !!! Tu la manusia mudah lupa ... mesti banyak makan semut kan ???

Kalau korang nak citer bab politik dengan aku , sori ye bo layan !!!! Bak kata myluv hubby , kalau kita x tahu pape pasal politik baik xyah cerita coz buat malu diri sendiri jer .  For me , x kisah la parti mana yang korang nak sokong tapi ingat jangan kerana pegangan parti pilihan masing2 , kita hidup pecah belah , jiran2 sesama jiran bermusuhan x bertegur sape . Jangan terlampau taksub nanti memakan diri !!!  Aku sekarang nie kalau nak buka fesbuk pun da malas da coz ada jer yang post benda2 pasal politik . Benci la coz menyemakkan wall aku jer ...  Ada da dua tiga orang kawan yang aku da unfriend coz aku nyampah & meluat kalau post bab politik nie sukanya mengutuk jer , macam la parti yang dia sokong tu boleh menjamin masa depan dia ... Da diri sendiri pun x betul , sibuk duk mengutuk orang lain .... Aaaaaahhhhhh bosan la !!!!

Untuk masa nie paper pun aku malas nak baca  coz x abis2 tulis bab politik , berita pun malas nak layan coz da naik muntoh ijo da dengar bab politik jer . X cukup paper & berita , iklan pun semua banyak pasal undi mengundi ... hehehe ... Betul2 kempen kan ???  Tiap kali musim mengundi tiba , aku pasti akan teringat 1 kisah nie . Memang agak lucu la bagi aku . At that time aku lum kawin lagi . Masa tu lagi beberapa hari nak mengundi , ada 2 orang warga emas kena tangkap kat kampung aku . Aku ingat pasal kes apa rupanya pasal memasing mempertahan bendera parti pilihan memasing . Ceritanya macam nie , masa tu malam dalam pukul 11 lebih , ada pakcik ijau nie gatal tangan pegi turunkan bendera parti pakcik biru . Then suddenly pakcik biru lalu naik moto & ternampak ... So pakcik biru naik marah la apsal pakcik ijau nie sesuka nafsu je turunkan bendera orang ???? Berlaku la perbalahan mulut antara pakcik ijau & pakcik biru . Pakcik biru x puas ati , dia turunkan bendera pakcik ijau . Pakcik ijau pulak balas turunkan bendera pakcik biru . Pakcik biru berang turunkan pulak bendera pakcik ijau . Bergilir2 la diorang berbalas turunkan bendera , sampai la ada orang report kat balai polis .  Sudahnya kedua2 warga emas nie kena tangkap . Nasib baik x masuk lokap kan ???? Hurrrmmmm ... macam2 hal dunia sekarang nie .

Please ! Please ! Please la kalau dengan aku jangan sembang bab politik coz aku bukan ahli politik !!! Kalau nak sembang dengan aku , kita sembang la pasal makeup ker , lokasi mana best tuk jalan2 ker , citer pasal anak2 ker apa ker yang penting jangan ada kaitan dengan politik . Rimas !!! Ada ke patut time nak makan pun citer bab politik , baik2 aku lapar terus ilang nafsu nak makan tau . Errrmmmm ....ko cakap bab undi mengundi nie ko mengundi ke idak ??? Heyyyy of courses la aku mengundi tapi parti apa yang aku undi adalah RAHSIA tapi kita tetap 1malaysia kan ??? Ala ... xmo la gado2 hanya kita berbeza pendapat . Aku cintakan negaraku yang aman dan makmur . Nak pegi keje senang xyah fikir keselamatan tergugat , nak pegi shopping pun anytime boleh xyah takut bangunan kena bom , nak bobok pun lena xyah fikir ada bom jatuh ke idak . Tengok negara keliling dunia banyak yang da huru hara amat la buat aku seram sejuk & bersyukur setakat nie negaraku Malaysia masih aman damai walaupun kadang ada la jugak rusuhan kecil2an tu .

Kalau korang tengok keliling korang sekarang nie sana sini da macam pesta . Pesta memasang , mendekorasi , menghias & banyak la meng yang lain . Pesta bendera aku panggil . Memang meriah giler ... Asal malam jer ada orang pasang bendera parti di sana sini & diorang nie bagus jugak coz ada sistem pengiliran .  Malam nie  parti lain , esok malam parti lain pulak ... tulat parti lain & begitu la seterusnya . Sampai pokok x rupe pokok , tiang lampu x rupa tiang lampu . Ada tu pulak advance kreatif , bole buat meriam la , basikal pun ada , roket ada , bentuk helikopter pun ada ... macam2 bentuk ada !!! Kreatif kan orang malaysia nie ... Tapi yang x sedapnya ada jugak mulut2 longkang yang kata diorang yang pasang banner nie macam macai jer buat keje bodo pegi pasang2 bendera buang masa jer . Eh hello ! Sekurang2 diorang tu ada jugak menyumbang tenaga & keringat untuk pastikan parti pilihan diorang menang . Dari ko tu , kata sokong beriya tapi apa bukti ??? Setakat mampu mengeluarkan kata2 kesat memgutuk  bole la .... Orang macam nie eloknya ikat jer kat tiang lampu , ikat sekali bendera parti yang dia sokong tu ... kehkehkeh !!! Pastu snap gambar then upload kat fesbuk ... kahkahkah !!! Tengok bape yang like ...huhuhu ....

- WASSALAM -

No comments:

Post a Comment