Saturday, November 30, 2013

MeNginSaFi NikMAt HidUp

 
 
Hidup ini hanya sementara so selagi Allah mengizinkan kita untuk bernafas , itu bermakna Allah masih bagi peluang pada kita untuk memperbaiki diri agar menjadi ummah islam yang baik . Kalau boleh yang terbaik !!!! Kita selalu meminta untuk dipanjangkan usia TETAPI adakah kita tahu untuk apa ??? Adakah sekadar untuk memenuhi kehendak hidup yang selalu merasa tidak puas ataupun sebagai menginsafkan diri agar diberi kesempatan untuk memperbaiki diri dari kekhilafan lalu . Seandainya boleh kita hitung , agak2 berapa persen kebaikkan yang kita buat dari kita celik mata subuh hari hingga kita tutup mata tidur di malam hari ???
 
Terkadang bila aku duduk diam terutama selepas solat mahupun sebelum tidur  , aku pasti akan berfikir bagaimanakah agaknya keadaan aku jika aku mati . Mati itu PASTI & sebagai umat islam kita wajib mengingatkan diri kita . Mengingatkan diri bukan bermaksud kita hanya duduk di tikar sembahyang tanpa melakukan perkara lain . Kita bebas menikmati kehidupan ini tetapi kita harus tahu batas2nya . Dalam kita ghairah menikmati hidup yang serba pancaroba nie terkadang kita tergelincir dari landasan yang kita sendiri buat , betul x  ??? Begitu juga aku .... 

Kehidupan semakin hari semakin mencabar . Dalam kita berusaha untuk menjadi ummah yang baik , ujian demi ujian datang menduga tahap keimanan . Itu tandanya Allah sayangkan kita & Dia mahu kita selalu kembali kepada-NYA untuk mendapatkan pertolongan . Benar @ tidak kebanyakkan daripada kita & mungkin juga aku , akan kembali mengadu kepada-Nya hanya ketika susah ??? Tapi aku kini mencuba memperbaiki diri agar kembali kepada-Nya tidak kira susah @ senang . Aku amat mensyukuri nikmat hidup yang diberi kepada aku . Pernah suatu ketika terdetik mengapa aku terasa hidup aku tidak sebaik kehidupan insan lain . Tetapi disebalik itu , aku kembali percaya kepada qada & qadar yang telah ditetapkan untuk aku kerana tiap yang diuji dalam kehidupan aku bukan sia2 . Lebih dari itu , aku memiliki apa yang hamba lain tidak miliki & begitu juga sebaliknya . 
 



- WASSALAM -

No comments:

Post a Comment