Friday, November 22, 2013

My WEekLy PreGgy cHECk uP & WhY aLWaYS wHY ????

 
Tetiba aku ilang x meng'update' apa2 cerita  pasal apa ??? Pasalnya aku xde benda nak diceritakan !!! Kang meroyan citer yang bukan2 korang nyampah la pulak .... hihihi ....   Nie menaip pun pasal windu kat blog yang nan hadooo nie ... kehkehkeh !!! Xpe2 janji hatiku sekarang da sangat la lapang xde dengar pape cerita buruk pasal diri aku lagi . Waaaaaaa ......... sangat la lega !!! Eleh kalau ada yang mengata pun , pi lantak la coz dosa pahala memasing tanggung . Lagipun memasing da pakat2 tua da , da tau dosa pahala baik buruk . Agama apa ???!!! Islam .... Mak pak anta sekolah agama x ??? Anta .... sampai naik rebeh bahu pikul buku agama kan ???!!! So ??? Sendiri mau ingat la !!!
 
Hamboi2 menceceh pulak kak bedah nie pepagi buta yek ???? Hahahaha  !!! Actually kak bedah nak story the mori la cerciter yang agak best  minggu nie . Dia ala2 sari cerita hangit minggu ini ... kehkehkeh !!! Alkisah baru2 nie aku pegi check up coz now kandungan aku da 7 bulan 2 minggu ... Waaa kejap jer kan ??? Memula macam rasa malas jer nak pegi coz da la petang tu keje tapi bila memikirkan tahap kesihatan diri yang x bape nak sihat , aku gagahkan la diri untuk pegi ... huhuhu ... Itu pun selepas selesai semua keje2 umah . Pasalnya pas pegi check up , aku nak pegi keje terus coz malas nak ulang alik buang minyak ... kehkehkeh !!! Penjimat kan aku ??? Biasa la gaji x masyuk lagi !!!
 
Seingat aku , aku kuar dari umah maybe pukul 11.30 pagi kot . Itupun drive ala2 pemandu F1 la coz aku kalau boleh nak sampai klinik sebelum pukul 12 tengahari . Padahal klinik dekat jer ... hihihi .... Sukses sampai klinik pukul 11.50 pagi . Nasib baik la senang nak parking kete . Itu bermakna orang da x ramai .... huhuhu .... & yes memang orang x ramai pun !!!! Pas amik no giliran cam biasa la tunggu jap then jom kita timbang berat badan . Hampeh tul boleh pulak berat turun dari 56.5 kg kepada 56 kg jer !!! Then tekanan darah pun low 57/100 ... Hadoiiii hopefully kepekatan darah x turun gak yek !!! & guess what ???!!! HB pun turun 10.7 jer !!! Da memang sah la jap lagi kena bebel nie ....
 
Balik dari makmal , duduk jap sementara nurse panggil . Da la penat badan nie .... huhuhu ... Memula masuk bilik nurse xde la bising2 coz diorang memang da sedia maklum aku nie time preggy memang ada masalah kesihatan then biasa la bebel2 ... kehkehkeh !!!
 
Nurse : Puan sihat arini ???
Aku : Sihat ....
Nurse : Macam penat jer ... Nak pegi keje ker , balik keje ???
Aku : Petang nie keje ... ( maklum la datang pakai uniform siap2 )
Nurse : 2 minggu lepas berat naik mendadak , nie turun pulak . Pastu HB aritu da naik sikit , nie turun balik . Tekanan darah pun rendah nie . Hurmmm macamana nie ???
Aku : Entah la nurse ... Agaknya timbang tu rosak kot ???
Nurse :  ( sengeh2 ) Salahkan penimbang pulak ... timbang tu kami check dulu la pepagi ... Ubat makan x ???
Aku : Makan tapi kekadang ada la lupa x makan ...
Nurse : Hmmmm .... xleh la lupa2 coz nanti risiko kat baby & puan sendiri . Jangan lupa makan makanan yang berkhasiat .
Aku : Emmmm iye .....
Nurse : Ubat ada lagi ??? 
Aku : Ada sikit ...
Nurse : Okey nanti amik ubat pastu nie kena jumpa doctor nie pasal semuanya turun .
Aku : Okey ....
Nurse : Puan da amik injection kancing gigi lum ???
Aku : Lum lagi ...
Nurse : Pasni amik injection sekali la ...
Aku : HAAAAA INJECTION !!!! Ala minggu depan xleh ke ???
Nurse : Minggu depan puan da 8 bulan da ... Ala bukan sakit pun ... cam x biasa pulak ???
Aku : Bukan x biasa tapi x ready nak kena inject  . Da la penat , petang nie keje lagi . Tetiba nak kena inject ....
Nurse : Xpe la , kalau puan nak MC nanti kita bagi la so that puan boleh rehat kat umah arini .
Aku : Hurmmmm inject pun inject la ... esok2 pun kena jugak . Xyah bagi MC la coz kat umah lagi x rehat ... ( redho itu pasrah , pasrah itu berserah )


After jumpa nurse kena la pulak mengadap doctor . Da la doctor india nie muka serius jer x reti senyum . Takut pun ada gak nie ....  huhuhu ... Adoooooo x larat tinga mak nak kena bebel !!!! 

Doktor : Macamana arini ??? Sihat ???
Aku : Sihat ...
Doktor : Nie macamana nie semua drop ??? Ubat ada makan x ???
Aku : Ada makan tapi ada gak lupa ...
Doktor : Puan x boleh lupa2 yek coz nanti risiko kat baby . Lagipun kandungan da hampir 8 bulan . Ubat ada lagi ???
Aku : Ada tapi tinggal cikit la ....
Doktor : Okey nanti amik ubat & make sure makan ubat xmo lupa2 lagi ...
Aku : Okey ....
Doktor : Sepatutnya arini puan kena scan tapi scan rosak pulak . Puan bleh scan kat klinik panel puan kan ???
Aku : Boleh ....
Doktor : Okey  nanti puan buat scan pastu minta pihak klinik print sekali yek ... kalau boleh nak yang detail la ...
Aku : Okey ... ( apa daaaa mesin scan pun leh rosak )

Settle mengadap doctor ... pegi la pulak bilik injection . Adooooo xmo xmo xmo !!!! Aku da la paling takut jumpa jarum2 nie . Tapi mak da redho ... Masa masuk bilik tu ada sorang baby nie shomel giler !!! Baby nie pun sama macam aku nak kena inject jugak ...Yang x bestnya nurse pelatih yang buat !!!!! Adooooo lagi la mak scary !!!! Aku intai2 nurse pelatih tu inject baby .... Kesian baby tu nangis kuat giler !!! Aku pulak lagi la bertambah berdebo2 ... Kalau kata nurse pelatih tu yang nak kena injet aku , aku nak request biar nurse senior yang buat . Nasib baik nurse tu macam paham jer ... hehehe ... Bila nurse senior yang buat kurang la sikit tahap ketakutan aku .... huhuhu .... Aku nurse2 pelatih nie kurang percaya sikit coz da nama pun pelatih kan . Tubuh badan kita nie jadi bahan ujian dia la pulak ... Mak x rela nak ....

Macam biasa , next appointment 2 minggu lagi ... Hopefully yang mana patut naik , naik la .... huhuhu ... Yang patut turun tu turun la ... kehkehkeh !!! Yang mana patut maintain , maintain la ... Mak da x larat la kena bebel ... Tinggal lagi taik tinga mak x cair jer nie ... warrrggghhhhhhhhhhhhhhh !!!!

- WASSALAM -

No comments:

Post a Comment