Monday, September 23, 2013

My fiRSt pREgNancY CheCKup

 
Baru dapat peluang untuk mengupdate status blog aku yang x berapa nak glamor nie . Amboi ... ko gila glamor ke Senah ???!!! Huh xde maknanya glamor kalau  hati x senang !!! Biar  kita x glamor dikalangan manusia asalkan kita sentiasa dalam lindungan & kasih sayang Allah . Itu lagi bermakna & membahagiakan . Lately nie aku xde mood la nak update pape citer kat blog kalau duk umah .... hurrrmmmm ;( Nape ek ???

Okey guys aritu aku berjaya jugak membuat buku merah ...hihihi ... tanpa kena marah okeh !!!! Akhirnya kan ??? Berani nurse tu nak marah2 , kang aku balik kang baru tau ... hahahaha !!! Xde la ... diorang x marah x bebel pun pasal semua nurse kat klinik kesihatan tu da kenal aku . Mana xnya setahun sekali buat buku merah , mana x kenal kan ???? Lagipun jangan korang x percaya coz diorang suka kalau anak2 aku datang klinik tau . Diorang rajin melayan karenah anak2 aku lagi2 anak aku yang sulung tu dengan yang second  . X caye ???!!! X caye sudah !!! Aku xde kesah der !!!! Even masa check up aritu pun , diorang duk sibuk tanya mana Mia coz aku bawak Yana jer . Da alang2 amik Yana balik tadika kan so pegi klinik la terus .

Aku sampai klinik pun da dekat tengahari & terperanjat itik aku coz orang still ramai lagi !!! Ingat da x ramai orang da ... hihii ... Aku memang suka pegi dekat2 tengahari coz time tu x ramai orang tapi hampeh ramai orang lagi la pulak ... huhuhu ... Memula macam biasa la amik nombor dulu then gitau la nak wat buku merah ... hehehe ... then tunggu la nurse tu panggil . Biasa la memula nak buat buku merah mesti nak kena bawak buku merah yang lama pastu borak2 la macam borak dengan kengkawan tu ... Mesra sangat tau !!! Jangan jeles ye .... Borak aka soal siasat ... huhuhu ... Then timbang berat badan . Nak tau bape berat aku ???? Now berat aku 52kg ... huhuhu ... dari 47kg naik 52kg !!! Okey la kan ... Pastu pulak macam biasa check air kencing dengan check darah . Da aku jangka darah aku cair aka anemia ketika mengandung la  .... Darah aku 10.4 jer .... Huhuhu ... Nak kena makan makanan2 yang boleh memekatkan darah la kan ??? Anggukkan jer la bila disuruh tu ...

Abis kuar dari makmal tiba la saat2 yang mendebarkan iaitu AMIK DARAH !!!! Ado takut la !!! Nak buat camner ??? Serah diri je la . Nurse yang amik darah tu india , tengok cam baru jer tambah berdebar la aku . Please bole x kalau x amik2 darah nie ??? Kan da ada sampel yang dulu2 tu , x boleh guna ker ?? Nurse duk belek2 lengan aku , nak cari urat katenya . Tepuk punya tepuk x jumpa jugak ... hahaha ...  Apa ko ingat aku nie keje mencangkul nak nampak urat berketul2 !!!

Nurse : Puan , yang sebelum2 nie amik darah tangan mana ek ???
Aku : .............. ( x jawap pape terus bagi tangan kiri )
Nurse : Okey puan , saya amik darah ye ...
Aku : Aik , da jumpa urat ker ??? tadi kate x jumpa ???
Nurse : Nie da dapat da ....
Aku : Hurrmmm ... iye la ... ( terus tutup muka coz xnk tengok jarum )

Aku akan kurang cikit rasa takut bila aku x nampak jarum !!! So dapat la rasa sakit tu . Sakit camana ??? Ala sakit cam kena gigit dinosour tu .... kehkehkeh !!!  Yang kelakarnya kan , aku yang amik darah ... anak aku yang takut coz dia nampak kan proses amik darah tu . Dari mula sampai sudah , yana temankan aku . Thanks princess , next time teman ibu lagi ea ...

Nurse : Okey puan , sekarang kita nak buat hiv test pulak yek ...
Aku : Test hiv ? Sekarang ? Amik darah lagi ker ?
Nurse : Xdela ... kita guna darah yang da amik tadi 
Aku : Nape bentuk hiv test nie macam pregnancy test kit jer ??
Nurse : Sekarang memang pakai yang nie untuk dapat keputusan yang cepat 
Aku : ooooo ... dulu xde la pulak pakai nie ... hihihi 
Nurse : kalau 1 line negatif la , kalau 2 line positif ... kita tunggu jap 
Aku : Berdebar pulak saya . Kalau 2 line macamana pulak proses seterusnya ??? Tetiba takut pulak ..
Nurse : Kalau positif , kita akan terus rujuk ke hospital la ...( senyum2 dia )
Aku : ooooooooo gitu .......
Nurse : Ok puan , negatif ... Sekarang puan tunggu kat depan , tunggu doktor panggil pulak 

Tunggu giliran jumpa doktor adalah dalam 10 minit , jam lagi setengah jam nak pukul 1 ptg . Diorang semua pun da nak rehat da .  Masuk bilik doktor , aku senyum2 jer tapi doktor wat muka serius la pulak . Uweeeekkkkkkkkkk x takut pun !!! Tau la da penat kan ??? Pape pun kalau doktor nie bising2 , aku nak diam jer malas nak argue coz memang salah aku pun . Sape suruh wat buku lambat ??? Kan da kena marah !!! So tadah je la tinga tu ... huhuhu ... Membebel punya membebel satu patah apa pun aku x jawap , aku just angguk2 geleng2 ... hahaha ... Cian doktor tu cakap sensorang ... kehkehkeh !!! Setelah menanah tinga dengan mendengar nasihat aka kaunseling dari doktor nan pakar tu , tiba la masa untuk scan untuk nak check tumbesaran baby . My daughter yang excited overdose nak tengok ... kehkehkeh !!!

Doktor : Tadi nurse kira , puan da berapa minggu yek ?
Aku : 17 minggu , due date 23/2/2014 ... 
Doktor : Kiraan last period puan betul ker ?
Aku : Betul ... coz untuk yang kali nie setiap kali first & last period saya catit
Doktor : Kalau ikut scan nie , baby pun da 19 minggu ( sambil kerut2 dahi )
Aku : ooo iye ker ? macamana boleh jadi macam tu ?
Doktor : Susah nak detect tambah2 puan check up pun baby da hampir 5 bulan da ...
Aku : ... ( senyum je la )

Tetiba !!!

Yana : Doktor , adik kita tu lelaki ker pompuan ??
Doktor : Aik , dia pulak yang sibuk ... Nape ??? Nak baby boy ke girl ?
Yana : Kita nak baby girl ...
Doktor : Baby boy xnak ?
Yana : Xnak la ... baby boy kuat nangis ...

Back to aku la 

Doktor : Okey puan , lagi 2 minggu kita scan balik 
Aku : okey ...
Doktor : Kalau kata baby makin besar , kita tukar due date kepada 10/2/2014 ye ...
Aku : Emmmm ...

Kuar dari bilik doktor buat lak appointment untuk lagi 2 minggu tapi aku xleh datang dalam tengahari coz takut ramai orang . Biasa la klinik kesihatan kerajaan kan . Anggukkan je la .... 

-WASSALAM -


No comments:

Post a Comment