Saturday, September 7, 2013

DaLAm haTi TiaDA YaNG tAHU .... MaAfkAN iBu ...

Assalamualaikum .... (",)

 Setelah sekian lama aku menyepi baru arini aku tergerak untuk meluah sesuatu . Ceeewaaaahhhhh !!!! Ada orang kesah ker ???!!! Okey pasti ada yg tertanya2 nape secara tetiba aku menyepi ? Nape blog aku kembali sunyi tanpa sebarang update ?  Pasti ada yg tertanya2 , betul x ??? Hurrrmmmmmmmm ... Sebenarnya aku stress & dalam big dilema !!! Masalah ???!!! Emmm ... dah nama pun hidup kan , kalau xde masalah tu something wrong la kan ??? Pendek kata selagi lum tutup mata , selagi itu la kita diuji ... Yang penting kuat x iman kita untuk  tangani ujian & dugaan itu . Aku yakin & pasti , Allah xkan beri ujian yg x mampu aku lalui & tiap ujian yang Dia bagi pasti ada jalan penyelesaiannya cuma ... terpulang pada iman & taqwa ... Cakap da kalah ustazah kan ??? Kehkehkeh !!! 

Punca sebenar2nya aku murung , stress , moody , ilang semangat  & semua la negatif energy tu adalah kerana aku PREGNANT !!! Yes itu la punca sebenarnya !!! Kalau sebelum nie aku x mengaku then arini aku mengaku . Why mengaku ? X malu ker !! X takut orang mengata belakang ker !  Biarkan mereka nak cakap apa pun , malas la nak layan ... Dalam hati , kepala otak dok fikir WHY ? WHY ? WHY ? WHY ? WHY  & WHY !!!!  Ya Allah aku x bersedia lagi !!! Fizikal , mental , zahir batin ... sungguh2 aku x ready lagi .... Aku rasa bila Danial anak no 3 aku da setahun lebih , da pandai jalan , da senang nak handle ... Aku rasa MERDEKA sangat !!! Aku boleh la uruskan diri aku pulak coz aku sibuk dengan anak2 sampai aku kadang xde masa untuk belai diri aku sendiri . Lagi satu aku simpati dengan anak2 aku coz aku kadang terlalu penat untuk melayan karenah diorang . Tambah pulak anak bujang yg sorang tu manja sangat dengan aku . Itu la yang menambah aku menjadi stress . 



Macamana aku dapat tau aku mengandung ???  Hurmmmm ... aku bila mengandung , macam ada satu perasaan yg terdetik dalam ati " aku nie macam mengandung jerk " Padahal time tu period lum lewat lagi then berdebar2 la beli pregnant test punya strip tu & tambah2 berdebar2 lagi la bila test & tengok 2 line tu . What it means ??? Yes dear , congratulations ... anda hamil !!! Apa reaksi aku korang nak tau ??? Aku menangis ...  tapi bukan tanda gembira tapi aku kecewa coz why ??? I'm not ready yet !!! Aku senyap x bagitau sesiapa termasuk la myluv hubby . Tapi yang aku menyampah & sakit ati pulak kan , bila da tau mengandung tu mula la simptom2 mengandung tu datang . So rahsia x jadi rahsia la . Memula tu dua tiga kawan jer yang tau tapi bila da dok loya2 muntah2 mula la orang semua perasan & bertanya . Da bertanya tu satu hal pastu mula la dari satu syift ke satu syift tau . Tambah la aku stress & naik antu !!! Maklum la setengah tu depan aku ucap manis jer " tahniah u pregnant lagi " tapi belakang aku mulut cakap lain " Eleh , aritu kata pasni xnak baby lagi tup2 mengandung lagi " . Ada tu pulak cakap  mulut cam longkang x pernah cuci , main sedap cakap x fikir perasaan aku !!! 

Ada tu pulak tanya , " u x planning ker ? x makan pil ker ? " Macam2 soalan la !!! Rimas aku !!!  Aku memang plan xnak anak lagi buat masa terdekat nie , BETUL2 XNAK OKEY !!! & aku memang ada makan pil but aku xtau macamana leh pregnant lagi . Memula tu aku rasa kandungan nie satu beban yang berat . Berat sangat !!! Sekali lagi jawapannya kerana aku tidak bersedia lagi !!! Kengkawan tengok aku macam happy jer tapi korang xtau apa yg berkocak dalam ati aku ... Selalunya orang yg banyak gelak itulah orang yang paling sedih tapi terpaksa berpura2 gembira untuk menutupi kesedihannya kerana apa ??? Bukan ada yang peduli pun apsal ko sedih !!! 

Dua minggu lepas aku tau aku pregnant terus- terang aku cakap , aku xnak baby nie ! Aku nekad nak gugurkan . Dalam diam2 aku search kat google cara2 nak gugurkan baby baik cara tradisional maupun cara moden . Fikir punya fikir , jujur aku cakap ada setengah tu aku da buat  . Contoh macam makan nenas muda la , minum coke banyak2 la pastu tumbuk2 perut la & adalah lagi yang aku buat tapi macam xde tanda nak gugur jer . Aku cuba search cara pil pulak . Aku call & tanya ... untuk usia kandungan aku masa tu perlukan 34 biji & berharga RM350 . Peerrrggghhhhhhhhhh mahalnya !!! Then one day , aku bleeding & akibat dari bleeding tu la hati aku jadi takut . Aku pegi klinik buat check up then doktor sahkan aku pregnant & after two weeks doktor suh datang balik nak scan baby okey ker x ? 

Time tu aku diam kejap dalam bilik doktor then slow2 aku cakap ' kalau saya xnak baby nie boleh x coz saya x ready lagi . Banyak faktor yg menyebabkan saya x ready ' Doktor tu agak2 alim warak . Dia pandang muka aku then dia bagi kata2 semangat kepada aku antara katanya " sebelum awak mengandung mungkin saya boleh bagi cadangan tapi sekarang awak da mengandung . Apa yang bole saya cadangkan awak terimalah kandungan ini dengan hati yang redha & yakin la setiap anak yang dilahirkan itu pasti Allah iringkan dengan rezeki untuknya . Mungkin ada silap dari segi planning awak & suami tapi Allah x pernah silap dalam setiap aturan-NYA "  Aku dan2 tu jugak seolah2 terbangun dari bisikan jahat !!! Memang dalam Islam dalam situasi tertentu kita boleh gugurkan bayi yang masih di awal2 kandungan tapi atas alasan kukuh apa aku boleh gugurkan kandungan nie ???!!! Hanya kerana aku x bersedia ???!!! Itu alasan yang langsung x KUKUH dalam ISLAM !!!



Balik dari klinik aku masuk dalam toilet . Aku termenung lama then aku menangis semahu2nya . Aku bukak air kuat2 xmau bagi myluv hubby dengar . Aku menangis kerana aku menyesal dengan perbuatan bodoh & singkat aku . Aku pegang perut & bisikkan dalam hati ' ibu minta maaf kerana ada niat nak bunuh kamu tapi ibu da menyesal . Sekarang ibu redha dengan kehadiran kamu dalam rahim ibu . Ibu akan gagahkan diri untuk membawa kamu  sepertimana ibu gagahkan diri ibu untuk bawak kakak2 & abang kamu ' Dan ternyata sekarang aku terlalu menyayangi dia & aku sangat tidak sabar untuk melahirkannya , untuk aku menatap wajahnya . Aku ingin meminta maaf  padanya .... Tapi dalam masa yang sama aku takut jugak nak bersalin nie coz sakit bersalinkan Danial pun x ilang lagi . Semoga lahirmu kelak duhai permataku adalah kenangan paling indah dalam catatan hidup ibu sepertimana indahkan kelahiran kakak2 & abangmu . 





Sekian adanya luahkan hati aku . Tiada tujuan apa tapi sekadar ingin meluah apa yang terbuku dalam hati . Mohon jangan salahkan aku kerana aku hanya manusia biasa yang nyata tiada sempurna . Kepada kawan2 yang banyak bagi support & banyak bagi kata perangsang terima kasih banyak2 . Aku tau aku serba kekurangan x sesempurna kamu semua tapi aku bersyukur ternyata ALLAH amat menyayangi aku dan kerana izin Dia jugak la aku sedar akan kekhilafan aku  . Dia lebih tahu apa yang telah diaturkan untuk aku , sedangkan aku tidak tahu apa yang telah diaturkan untuk aku walaupun untuk hari esok . 

JANGAN SANGKA ORANG YG BANYAK GELAK & KETAWA ITU ORANG YANG SANGAT GEMBIRA TAPI RENUNGLAH KE DALAM MATANYA & KAMU AKU DAPAT MERASAI BAHAWA SEBENARNYA DIA SEDANG DALAM KESEDIHAN .  



- WASSALAM -


No comments:

Post a Comment