Friday, September 27, 2013

AkHiRNya BeRjaYA WaLAu KuciWA ...

 
 Hye semua , apa kabar ??? Ada baik ??? Hopefully sihat la , Insya-Allah ... Pagi tadi aku punya la excited nak update memacam cerita tapi sayang ke'busy'an tidak mengizinkan . So sekarang ada la masa sikit walaupun sebenarnya aku tengah keje ... hihihi ... Aku bukan curi tulang ye tapi sambil keje sambil tu meng'update' apa yang patut . Why not kan ??? Korang , nak tanya la ... Pada korang yang anak2 da boleh dihantar ke tadika tu , korang da daftarkan ker ??? Tadika mana pilihan korang ? Tadika swasta ataupun tadika kerajaan aka KEMAS ??? Apa kriteria yg menyebabkan korang pilih tadika tu ? Amboi pertanyaan x hengat kan ... huhuhu ... Aku kan sebenarnya sedey campur kuciwa pasal hasrat nak anta anak ke prasekolah tidak kesampaian . Tau pasal apa aku frust ??? Pasal by the time aku nak daftarkan tu rupa2nya hampir semua sekolah yang berdekatan umah aku da penuh . Senang citer pendaftaran sudah ditutup !!! Even pendaftaran tu da terlebih pun dari kuota yang dibenarkan so kalau aku nak daftarkan jugak , aku kena slow talk dengan pihak sekolah . Ahhhh malas aku , buang masa jer !!!

Walaupun frust tapi xdela sampai tertonggeng kan cuma frust je la . Aku da plan baik da dari awal tahun aritu , tahun nie anta tadika swasta then tahun depan nak anta prasekolah tapi hajat x kesampaian . Lagipun aku xtau bila start buka untuk daftar prasekolah coz xde info kan ??? So kengkonon aritu nak daftar la tup2  pendaftaran sudah ditutup ... hurrmmmmm ... keciwa tau !!! Kalau nak ikut boleh jer continue tahun depan anak aku belajar kat tadika yang sama cuma .... Tadika nie aku x kata x bagus , tadika nie memang bagus coz bab fardu ain memang bagus tadika nie ajar . It just ... pelajar dia over crowded !!! Aku selalu duk fikir macamana pihak tadika mengajar ramai2 tu kalau mengikut umur ??? Iyela kan coz diorang amik start dari umur 4 tahun then ramai lak tu ... hurmmmm .... 

Aku : Kakak , kat kelas kakak belajar duk atas kerusi ke lantai ?
Yana : Klu ada kerusi duduk kerusi , kadang2 duk lantai jer ...
Aku : Abih tulis2 xkan kat lantai ?
Yana : Kalau xde tempat , kakak tulis kat lantai  jer ...
Aku : Ooooo ....

Actually aku x kisah sangat la bab duk kat kerusi ker , duk lantai ker , duk atas bumbung ker tapi aku pentingkan keselesaaan . Macamana keadaan dalam kelas tu aku x tau la coz aku x pernah masuk time anak aku tengah belajar tapi entah la ... Kang komen lebih2 kang , orang kata apa pulak kan ??? Fikir punya fikir ,  at last aku decide for next year aku akan daftarkan anak aku belajar kat tadika KEMAS together with her younger sister . Cuma tu la bila nak masuk KEMAS nie macam2 pulak yang diminta termasuklah salinan slip gaji aku & myluv hubby & 2 keping gambar berukuran passport . Itu pun dapat daftar pasal ada lagi 1 kekosongan ... hahaha ... Nasib la sempat ... Untuk si adik xde masalah coz lum ramai yang daftar untuk 4 tahun . Memula xde terfikir langsung nak daftarkan untuk Mia coz dia baru 4 tahun kan tapi why not kalau dia pegi tadika . At least leh kawan2 ... So untuk tahun depan confirm Mia pun sekolah jugak !!! Pihak KEMAS kata untuk 6 tahun kelas sesi pagi tapi untuk 4 & 5 tahun kelas sesi tengahari start pukul 12 tengahari . Tapi kalau ada adik beradik , pihak KEMAS boleh arrange untuk 1 sesi so xdela parent nie kena ulang alik amik anak . Yuran untuk 2 orang pun x sampai RM400 & bulanan pun cuma RM25 seorang . 

Mia nampak gaya macam da seronok nak menempuh alam persekolahan . Da excited da ... Ari2 cakap nak sekolah . Aku bila tengok dia excited tu , rasa cam happy la pulak . Kejap je bebudak nie da besar kan ??? 

Mia : Kakak , adik nak tekolah ...
Yana : X boleh !!! Adik lum besar lagi 
Mia : X ... Ibu kasi adik tekolah !!! ( nada marah ni )
Yana : Adik kan baru 4 tahun , mana boleh sekolah ???!!! ( marah gak )
Mia : Adik bleh tekolah la !!!! ( start nangis da )
Yana : Eleh , cakap pun x betul nak sekolah .... 
Mia : Ibu , tengok kakak nie x kasi adik tekolah !!!!
Aku : Hah gado la gado ! kang dua2 ibu rotan kang !!! ( saje jer gertak )


- WASSALAM -

No comments:

Post a Comment