Thursday, September 22, 2011

INi KeSAhKU

Selamat pagi duhai alam yang indah .... Actually time aku update nie dalam awal pagi pun almaklumlah keje malam . Bestnyer kalau dapat tido atas katil yang empuk & selimut yang tebal kan ???? aaaahhhhhhhhhh .... pegi kau angan2 kerana aku tengah keje nie tau , usah kau ganggu aku yang tengah keje nie ... hehehehe ... Arini ari 1st aku keje selepas MC & cuti panjang .... Ala xde la panjang sangat cuti tu kalau takat 1 circle jerk kan ???? hihihihi ... Tapi cuti kali nie memang hampeh coz aku xde pegi mana pun coz badget dah xde aka lari coz aku masuk spital aritu . Planning asal aku cuti tu pasal nak balik kampung sambut raya dengan family mentua aku tapi nak buat macamane kan kalau dah lain lak yg jadi .... Sepanjang cuti tu aku duk umah jerk layan anak2 ... Seronok jugak la walaupun boring x tau nak buat apa . Myluv hubby lak dia cancel cuti dia coz leh guna masa aku bersalin sok lagipun xde pegi mana2 baik dia keje jerk kan ??? Actually bagus jugak aku cuti tu at least aku leh prepare barang baby cikit2 ... So masa cuti tu aku basuh la segala beg baby , tilam & mana2 yg boleh pakai lagi , nanti xdela membazir sangat kalau semuanya nak beli yang baru ....

Berbalik citer arini , aku keje di bilik operator dengan fawzea & macam biasa lah keje kat operator nie kalau dah busy , busy sangat & kalau dah x busy tu kadang busy jugak ... hehehehe . Hal keje macam biasa jerk xde yang lain & xde yang menarik . Yang bagusnya arini keje aku xde membazir duit coz aku bawak bekal dari umah ... hahaha ... Kalau nak diikutkan hati & malas nie memang x bangun la aku nak buat sarapan tapi oleh kerana nak jimat punya pasal aku gagahkanlah jugak bangun buat sarapan . Sarapan pagi nie xde la susah sangat nak buat kalau takat kue teaw goreng .... song seng song seng dah siap ... hahahaha .... Pagi nie pun xyah nak beli2 air coz syift kitorang ada stok gula , teh & nescafe tinggal rajin x rajin nak buat jerk .... Tapi aku buat nie bukan untuk tekak sendiri tapi untuk semua leh minum .... Barang sape yg nak minum selain teh & nescafe tu sila2 beli sendiri .... hihihihi ....

Balik keje petang tu aku pegi open house umah mak ilah tapi xde la pegi reramai coz memasing ada hal nak balik so aku pegi dengan kak ija , kak aida & kak fiza . Sebenarnya aku dah pegi beraya umah mak ilah aritu tapi oleh kerana nak tunjuk jalan kat kak ija , tu yang aku pegi lagi tu . Aku ada ajak myluv hubby gak kalau2 dia nak pegi tapi dia xnak , penat katanya .... ntah penat buat apa ntah aku pun x tau ... hurmmmmm biasalah orang lelaki .... Part yang aku rasa agak kelakar la , sepatutnya aku tunjuk jalan xdela sesat @ salah jalan tapi last2 sesat & kak ija pulak yang jumpa umah mak ilah ... hihihihi ... nie sudah terbalik padahal aku tiap2 tahun datang beraya umah mak ilah ..... Borak2 makan2 pastu dalam pukul 5 petang kot , kitorang pun beransur la balik . Masa kat umah mak ilah tu dapat la jumpa kak noorzi & family .... kak syam & anak2 dia pun kitorang jumpa gak ..... Thanks mak ilah , tahun depan panjang umur kita jumpa lagi yerk .... Tentang ajakkan mak ilah suh tido umah mak ilah tu ... mungkin satu ari nanti k ..... Tetiba lak rindu kenangan sepanjang keje dengan mak ilah dulu , best sangatttttt ... ( pejam mata sambil idung kembang2 ) Nak2 kenangan keje kat satelite , mesti mak ilah akan beli burgerking set chicken royale pastu potong 2 .... hehehehe ...

Pas pegi open house balik sampai umah dalam pukul 5.30 petang kot . Elok aje kete masuk parking & aku baru jerk buka pintu kete , anak aku si yana dah sound ' ibu nie nape balik lambat , ibu tahu x kakak dah lapar ???' Aku jawap la ' kalau lapar suh la ayah masak ' Korang tau x apa anak aku jawap ??? ' ayah tu x tau masak lagipun ayah masak x sedap , tau x ????' Haaaaa tulah jawapan anak bertuah aku .... Aku x kata apa la cuma seyum aje ... Masuk2 umah tukar baju terus aku masak , tu pun masak simple aje takat buat ikan goreng & sayur pucuk paku masak air .... Tu pun pas aku siap masak & tengah cuci2 pinggan , yana tanya ' ibu dah siap masak belum ?' Aku dah la penat & xde mood apa lagi membebel la aku ' apa kakak ingat ibu nie tukang gaji ke ??? semua benda ibu nak buat , abih orang dalam umah nie nak jadi apa ???? jadi tuan umah .... duk mengangkang depan tv pastu sampai masa siap semua depan mata ???? kalau ibu nie x keje xpe la jugak ' Terus terdiam anak aku & tetiba lak myluv hubby bangun pegi sembahyang ... hahahaha .... Sendiri mau ingat la pada siapa sindiran itu aku tujukan ....

Dah siap keje2 dapur aku terus pegi mandi coz badan aku letih sangat & kalau dah mandi tu lega la cikit kan ??? Pas mandi bagi la anak2 makan coz anak2 aku xnak kalau ayah dia suap aka ngengada nak makan sendiri tapi kalau dengan aku xde masa nak ngada2 .... suap2 punya suap abis satu pinggan makan . Masa tengah bagi makan yana adalah mengadu kat aku ' ibu , tadikan adik dia rendam tepon ayah dalam air teh ' Rupa2nya tepon myluv hubby dah terbogel , dia keringkan . Pastu myluv hubby bebel aritu mia patahkan spek mata ayah , ari nie rosakkan tepon ayah pulak ....Aku selamba jerk jawap ' dah memang salah abang la letak barang merata2 , dah tahu anak kecik2 lagi beringat la , budak tu kalau dimarah pun bukan dia paham pun . Abang tu yg patut marah diri sendiri ' Terus myluv hubby diam ... Pas bagi anak2 makan turn myluv hubby lak kena mandikan anak2 ... Iyela umah aku dah kemas , makan aku dah masak , pinggan mangkuk aku dah cuci , sampah aku dah buang ..... xkan mandikan anak2 x boleh kot ????

Pada aku la orang lelaki nie bising banyak2 pun x guna buat sakit & kering anak tekak jerk .... cara nak ajar diorang nie senang aje walaupun kadang2 kita sakit ati .... Dalam rumahtangga selalunya isterilah insan yang paling banyak berkorban walaupun kadangkala pengorbanannya tidak dihargai .... Kalau korang x caye cuba fikir nie .... orang lelaki selalunya pas balik keje sampai umah dia buat apa ??? Kebanyakkannya mesti sampai2 jerk terus duduk @ baring kat sofa pasal penat pastu pas dalam 15 minit pegi dapur buka tudung saji pastu makan pastu baring lagi & lepak2 tengok tv . Tapi kalau isteri kebanyakkannya pas abis keje balik umah x sempat2 duduk@ rehat dah pegang penyapu , masak , kemas itu ini & macam2 lagi ... kalau difikir2 macam robot pun ada gak kan ???? Korang tah kenapa ??? Sebab pada aku lelaki & wanita x sama .... Macam aku , aku lebih rela penat mengemas memasak & segala "me"lah janji mata & hati aku x penat tengok umah macam tongkang pecah , mata x sakit tengok anak comot & paling penting jiwa x sakit tengok muka suami kita yg tengah lapar ..... Lelaki kalau perut tengah lapar , kalau kita suruh2 mulalah liat nak gerak tapi cuba kita dah masakkan & dia dah makan kenyang , korang suruhlah apa aje insya-Allah dia akan buat .... Mungkin suami2 korang lain kot tapi biasalah adat berumahtangga masing2 kena tabah & yang paling penting sabar melayan perangai masing2 coz TIADA MANUSIA YANG SEMPURNA DI DUNIA ini & hidup berumahtangga kena saling lengkap melengkapi Insya-Allah aman bahagia . Plus dulu kita pilih dia so kenalah terima segala buruk baik dia betul ???? Pada aku selagi suami kita tu x buat sesuatu yg boleh meruntuhkan rumahtangga kita & nafkah zahir batin kita dia jaga , aku dah kira syukur sangat ..... Ala lelaki malas kemas umah tu biasala , yang penting jangan malas cari nafkah untuk isteri & anak2 ....

Okeyla ye rasa2nya sampai takat nie jerk la aku meng'update' blog aku coz idea pun dah lari nie pasal mata aku dah mula nak ngantuk ... Ada masa & mood nanti aku update lagi k .... Apa yg aku tulis nie kadang2 adalah sekadar pandangan aku jerk ... kadang2 sekadar pengalaman aku jerk so hopefully yg baik leh la korang ikut tapi kalau yg x berapa nak baik tu korang takat baca jerk la yek .... WASSALAM ......

No comments:

Post a Comment