Wednesday, August 24, 2011

FaMILY aKU & cERita RAyA

Salam semua !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! sihat ker semuanya ???? Macam biasalah kan , mesti semua tengah sihat walafiat nak2 masa bulan puasa nie kan .... hehehehe ;p Almaklumlah bulan nie kan bulan yg penuh rahmat & berkat .... Harap2 geng2 semua termasuk aku berlumba2lah amik berkat tu yek coz bulan nie setahun hanya sekali jerk . Kalau kita x rebut peluang yg ada nie maka kita nie memang kategori orang yg paling rugi dalam islam .... Pejam celik pejam celik macam x percaya kan kita puasa dah dekat sebulan & tinggal bape hari jerk nak raya ... Tapi pada aku tahun nie adalah raya yg paling simple bagi aku & family . Mana taknya .... aku dgn myluv hubby langsung x prepare baju raya walaupun sepasang .... percaya x ???? mesti korang x percaya kan ........ Tapi realitinya ia memang betul2 kejadian coz kitorang cuma prepare baju raya anak2 jerk . At least anak2 kitorang gembira dapat baju baru kan ???? Lagipun budak2 kecik manalah tahu pape ... yg penting diorang gembira dapat baju baru ..... hahahahaha .... Macam aku kecik2 dulu la dapat baju raya sepasang pun dah macam apa ... pastu dapat selipar jepun tu dah pakai buat tido tau .... kehkehkeh .... maklum la abah dulu x mampu nak belikan kasut so dapat selipar setahun sekali tu pun dah syukur tau .... Yang x boleh bla tu aku & adik beradik beraya satu kampung pakai selipar jepun dengan begitu bangga sekali ..... hahahaha .... Cuba try test korang belikan anak2 korang raya nie selipar jepun , agak2 apa reaksi diorang ?????? eh2 .... terimbas kisah silam pulak tapi xpela coz tulah kenangan terindah bagi aku masa kecik2 dulu maklum la dulu mak abah orang susah ... huhuhuhu ....


Sempena beberapa hari lagi nak raya nie korang semua dah buat persiapan lum ???? Kalau yg bajet besar tu maka besarlah persiapannya kan & yg bajet kecik tu maka kecik lah persiapannya , yang penting kita kena sentiasa beringat & bersederhana dalam apa jua yg kita lakukan ..... Aku tahun nie kuih pun ngam2 6 jenis coz ada 6 balang kuih ... hahahaha . Tu pun 1 buat sendiri ..... saje jerk try test oven yg dah bertahun x digunakan ( setelah dibebel oleh myluv hubby ) . Balang kuih pun pakai yg 3 tahun sudah punya coz masih elok lagi & dapatlah aku berjimat2 cikit kan ????? Pastu korang tau x , last circle pas balik jerk keje malam tu aku rehat puas2 kat umah coz esoknya ada tugas berat yg perlu aku buat iaitu untuk membasuh segala sarung sofa & langsir ... Bukan takat tu jerk tau coz aku siap kemas bilik tido anak2 aku lagi .... Maklum la sejak dua menjak nie kan aku nie pemalas yg amat sangat ... X cukup kemas bilik anak2 , aku basuh toilet lak ... Haaaaaaa ..... rajin x ?????


Bila citer bab raya nie mesti ramai yg berebut2 nak balik kampung , samalah macam aku pun tapi nak buat macamane kan kalau dah kita nie keje shift ditambah pulak bekerja dengan majoritinya melayu & islam .... so kenalah ikut turn .... hehehehe ... Kalau diikutkan turn aku cuti raya adalah pada tahun 2013 ... huhuhuhuhu lama lagi tu kan ????? Tapi aku x kisah pasal aku tahu yg family aku paham situasi kerja aku & pada yg x paham tu sila lah buat2 paham yek ... Tapi sebenarnya kalau aku nak balik pun tahun nie boleh jugak pasal masa raya tu shift aku rest ke-2 so adalah change nak balik & myluv hubby pun dah izinkan aku balik cuma aku rasa macam terkejar2 jerk .... Cuba korang pikir , katalah balik dari keje malam tu esok paginya aku gerak balik kampung pastu kalau jalan kat highway trafik jem macamane ???? mau x aku sangkut kat jem pastu pukul bape aku nak sampai kat kampung ???? dah le 3 jam perjalanan kalau jalan x jem ..... Pastu katalah sampai kampung petang mesti badan x cukup rehat & penat ditambah pulak dengan aku yg tengah mengandung nie tambah pulak dengan yana & mia lagi .... mau kang raya ke-2 nanti aku kantoi x pegi keje so dari aku amik risiko tu ada baiknya aku beraya jerk kat umah aku ... lagipun kesian myluv hubby coz pagi raya dia kena keje ... hihihihi .... Kekadang lelaki nie mulut jerk kata bagi balik tapi padahal dalam hati hurmmmmm .... xdenya dia bagi .... hahahaha ... Cuma aku kesian kat mak mentua aku coz dia dah buatkan baju raya sorang sepasang untuk anak2 aku . Mula tu memang aku x tau tapi anak buah aku sudah kasi pecah lubang kononnya mak mentua aku nak suprisekan anak2 aku dipagi raya .... Kesian mak mentua aku tapi aku teramat2 menghargainya .... Terima kasih banyak mak ...... huwwwwwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ....... :-(


Oleh kerana aku & family x balik kampung tahun nie secara otomatiknya aku kenalah masak segala hidangan untuk pagi raya walaupun ala kadar jerk . Actually aku dah set dah nak masak apa .... so untuk pagi raya nanti menu kat umah aku samalah macam kat kampung walaupun aku nie xdelah terror sangat dalam bab masak memasak . Yang penting nanti masa raya umah aku akan ada nasi himpit , rendang daging , ayam masak merah dengan sayur lodeh .... tupun masak dalam kuantiti yg cikit jerk pasal masa raya nanti mana ada orang kat area umah aku pasal semua orang dah balik kampung . Cuma menurut myluv hubby mungkin adalah kawan2 dia yg x cuti raya akan datang beraya pas abis waktu keje .... hehehehe ... yang senasib dengan dialah tu kan ???? Pada aku raya kat kampung ke kat mane ke sama jerk cuma kalau kita nie memang ada peluang balik lah coz beraya dengan keluarga nie memang seronok & dapat berkumpul semua sedara mara tapi kalau dah memang x dapat balik kerana ada tugas kerja , kita kena redha coz tu dah periuk nasi kita . Haaaaaa ..... jangan nanti gara2 sibuk sangat nak beraya kerja kemana apa pun x dapat penyudahnya nanti diri sendiri gak yang susah .... WASSALAM SEMUA (",)


No comments:

Post a Comment