Monday, October 22, 2012

SuNGai TerCaNtiK Di DuNiA


Dinamakan sebagai Cano Crystals, ia diiktiraf sebagai sungai tercantik di dunia.
Nama diberi Cano Cristales- Sungai Kristal. Wujud di Selatan rantaian Gunung di Macarena, Colombia dan terus mengalir hingga ke Sungai Guayabero.

Apa yang menariknya..sungai ni lawa dan tercantik kerana mempunyai lima warna unik – Kuning, Biru, Hijau, Hitam dan Merah...
Fakta menarik : 
  • Cano Crystals terletak di hutan simpan Serrania de La Macarena, Colombia. Bagi yang tak tau Colombia tu di mana, ia merupakan negara jiran kepada Venezuela. (ala, korang mst penah tgok cite yo soy betty la fia kan? hehe..)
  • Biasanya,Cano Crystal adalah sama dgn kebanyakan sungai-sungai lain. Tetapi untuk satu tempoh di antara musim hujan dan musim kemarau, sungai ini akan dipenuhi dengan pelbagai alga yang merubah sungai ini kepada 5 warna. 
  • Walaubagaimanapun, air sungai ini tetap jernih dan tidak berkeladak.
Kalau korang berkeinginan untuk datang & melihat keindahan ini dengan lebih dekat , korang harus datang pada waktu yang tepat iaitu di antara musim hujan dan musim kemarau sahaja. Lagi satu, korang  kena pandai menunggang kuda, kerana ia satu-satunya pengangkutan yg dapat membawa korang  ke situ.


Korang nak tengok gambar yang  lagi  indah & menakjubkan ???!!!  Maha Suci Allah yang mencipta keindahan alam ini  .... Sesungguhnya  keindahan alam ciptaan Allah memberi keinsafan pada diri aku sendiri & aku bersyukur kerana aku dapat melihat & menghayatinya walaupun hanya pada sekeping gambar . Korang pulak macamana ??? 





  







1 comment:

  1. err.... tolong buat blog tentang "sebab-sebab sungai dahulu lebih cantik dari kini"
    -Ming Fei-

    ReplyDelete