Tuesday, September 18, 2012

10 TerBaiK Di DuNiA


Assalamualaikum semua ... (",)

Untuk kengkawan sekalian , hari nie aku dengan berbesar hati  nak citer pasal 10 airport terbaik di dunia untuk tahun 2012 .... HAHAHAHA ..... boring kan korang tajuk nie  ???? !!!!!  Eleh tau da aku , korang kalau bab ilmu nie kureng cikit kan ???  hehehe ... Ala acah je la ... jangan la marah , aku gurau jek ...   Tapi aku bangga coz tahun nie KLIA , ala ... airport kebanggaan kita tu duk di tangga ke-8 ... curlass x ???? Tahniah pada yang bertugas bertungkus lumus pagi petang siang malam  untuk dapat pengiktirafan nie  . Korang ingat senang ke nak jadi yang terbaik di dunia ??? kalau x caye , pegi la tanya orang2 yang kerja di airport tu ...Tapi tahniah okey ... ;-P Moga2 tahun depan kita berada di tangga teratas lagi ... MALAYSIA BOLEH !!!! MALAYSIA AIRPORTS BOLEH !!!! eh2 excited pulak aku nie ... hahaha ...

Okey la beb , jo kita tengok2 10 lapangan terbang terbaik di dunia bagi tahun 2012 ... Serba sedikit penerangan tu aku amik dari blog kesinambunganzaman.blogspot.com  ... sharing is caring kan ????


1 . INCHEON INTERNATIONAL AIRPORT
Lapangan terbang terbesar di Korea Selatan dan juga sebagai salah satu daripada lapangan terbang tersibuk di dunia. Ia mempunyai penghormatan sebagai lapangan terbang terbaik di dunia selama tujuh tahun berturut-turut oleh Majlis Lapangan Terbang Antarabangsa. Bit yang menarik ialah lapangan terbang yang mempunyai padang golf , spa , bilik tidur swasta, taman dan juga muzium. Lapangan terbang yang dimiliki oleh Kerajaan Korea Selatan dan menjadi hub Asiana Airlines , Korean Air dan Kargo Udara Kutub.

2 . SINGAPORE CHANGI AIRPORT
Lapangan terbang ini juga dikenali sebagai Lapangan Terbang Changi dan merupakan lapangan terbang utama di Singapura. Ia terletak kira - kira 17.2 kilometer timur laut dari Changi dan telah dibina di atas kawasan seluas 13 kilometer persegi. Lapangan terbang ini telah berkhidmat kepada lebih daripada 100 syarikat penerbangan yang berbeza dan ia dimiliki oleh kerajaan Singapura. Ia berfungsi sebagai hub kepada Jetstar Asia Airways , Jett8 Airlines , Qantas, lari cepat , Slkair , Singapore Airlines, kargo Singapura Airlins, Tiger Airways dan Valuair.

3 . HONG KONG INTERNATIONAL AIPRORT
 Ia berfungsi sebagai lapangan terbang antarabangsa utama di Hong Kong dan ia juga dikenali sebagai Lapangan Terbang Chek Lap Kok. Ia telah dibina di pulau Chek Lap Kok. Lapangan terbang memulakan operasi komersial pada tahun 1998 selepas menggantikan Kai Tak. Ini lapangan terbang yang beroperasi di bangunan terminal penumpang terbesar di dunia. Lapangan terbang berfungsi sebagai sumbangan utama kepada ekonomi Hong Kong dan menggaji sekitar 60,000 orang. Ia berfungsi sebagai hab kepada Air Hong Kong, Cathay Pacific, Dragonair, Evergreen International Airlines, Hong Kong Airlines, Hong Kong Express Airways dan UPS Airlines.

4 . SCHIPHOL AMSTERDAM AIRPORT 
Ini adalah lapangan terbang utama antarabangsa di seluruh Belanda dan ia terletak kira-kira 20 kilometer barat daya Amsterdam. Lapangan terbang ini terletak di perbandaran Haarlemmermeer. Lapangan terbang ini dimiliki oleh Kumpulan Schiphol dan ia berfungsi sebagai hab penerbangan termasuk Arkefly, Transavia.com Corendon Belanda Airlines , Delta Air Lines , KLM , Martinair , dan Vueling .Lapangan terbang berada di kedudukan sebagai lapangan terbang keempat paling sibuk di seluruh Eropah manakala ranking global adalah nombor 12 Merujuk kepada jumlah trafik penumpang. 

5 . BEIJING CAPITAL INTERNATIONAL AIRPORT
 Ia berfungsi sebagai lapangan terbang antarabangsa utama di Beijing, China. Lapangan terbang ini terletak kira-kira 32 kilometer timur laut pusat bandar Beijing. Ia dikelilingi oleh Daerah Shunyi. Lapangan terbang ini cepat naik dalam kedudukan lapangan terbang paling sibuk dan menjelang tahun 2009 , ia telah menjadi paling sibuk di seluruh Asia. Lapangan terbang yang dimiliki oleh Pentadbiran Penerbangan Awam China dan berkhidmat sebagai hab Air China , China Southern Airlines dan Hainan Airlines. Lapangan terbang terdiri daripada tiga terminal yang berbeza dengan pengangkutan antara terminal yang boleh didapati.
 
6 . FLUGHAFEN MUNCHEN
 Lapangan terbang antarabangsa Munich , Jerman yang terletak di sekitar 28.5 kilometer ke timur laut Munich. Lapangan terbang yang terletak berhampiran bandar Freising dan telah dinamakan dalam memori Franz Josef Strauss. Lapangan terbang yang dimiliki oleh Flughafen Munchen GmbH dan ia berfungsi sebagai hab untuk syarikat penerbangan yang berlainan termasuk Air Berlin , Augsburg Airways , Lufthansa, Air Dolomiti , Air Kemerdekaan , BinAir , Condor , Hamburg International dan TUIfly .Pembinaan lapangan terbang ini yang bermula pada tahun 1980 dan operasi bermula Mei 1992 .

7 . FLUGHAFEN ZURICH 
Ini adalah lapangan terbang antarabangsa Zurich dan juga dikenali sebagai Lapangan Terbang Kloten. Ia adalah lapangan terbang antarabangsa yang terbesar di Switzerland dan berkhidmat sebagai hab utama untuk Swiss International Air Lines .Lapangan terbang itu sendiri dimiliki oleh Flughafen Zurich AG. Lapangan terbang ini terletak sekitar 13 kilometer ke utara pusat bandar Zurich. Selain dari Air Lines Antarabangsa Switzerland , ia berfungsi sebagai hab untuk Airberlin dan Edelweiss Udara .Ia berkhidmat selama sekitar 24,337,954 penumpang dalam tahun 2011. Ini lapangan terbang tertentu sememangnya hebat apabila ia datang kepada reka bentuk dan seni bina.

8 . KUALA LUMPUR INTERNATIONAL AIRPORT ( KLIA )
 Ini merupakan lapangan terbang utama di Malaysia dan merupakan salah satu daripada lapangan terbang utama di rantau Asia Tenggara. Ia terletak kira - kira 50 kilometer dari ibu kota Kuala Lumpur. Lapangan terbang dilengkapi sepenuhnya untuk mengendalikan kira - kira 35 juta penumpang dalam setahun. Ia dikendalikan oleh Malaysia Airports. Lapangan terbang yang dimiliki oleh kerajaan Malaysia .
 
9 . VANCOUVER INTERNATIONAL AIRPORT
lapangan terbang yang terletak di Laut Island di Richmond , British Columbia, Kanada. Ia sekitar 12 kilometer dari Downtown Vancouver .Pada tahun 2011 , ia berada di kedudukan sebagai lapangan terbang kedua paling sibuk di semua Kanada dengan merujuk kepada pergerakan pesawat. Lapangan terbang telah memenangi pelbagai anugerah dan telah disifatkan sebagai antara lapangan terbang sepuluh selama kira-kira tiga tahun. Lapangan terbang yang dimiliki oleh Pengangkutan Kanada dan ia diuruskan oleh Pihak Berkuasa Lapangan Terbang Antarabangsa Vancouver. Ia berfungsi sebagai hab Air Canada , Air Canada Express dan Air Transat

10 . CENTRAL JAPAN INTERNATIONAL AIRPORT
 
lapangan terbang seluruh ini telah dibina di atas sebuah pulau buatan manusia. Ia terletak di Ise Bay, Tokoname City di Aichi Perfecture. Ia adalah 35 kilometer selatan Nagoya di tengah Jepun. Lapangan terbang ini telah diklasifikasikan sebagai lapangan terbang kelas pertama. Ini adalah lapangan terbang kelapan paling sibuk di seluruh negara. Ia berfungsi sebagai hab ke Jepun Airlines. Ia adalah di luar pantai lapangan terbang ketiga di Jepun selepas Lapangan Terbang Nagasaki dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kansai. Lapangan terbang kedua telah dibina di atas sebuah pulau buatan manusia.


No comments:

Post a Comment