Tuesday, August 7, 2012

MiX baKeD mACarONi cHEesE

 Asalamualaikum semua !!!

Rasa2 aku dah lama kan aku x tepek resepi dalam blog aku nie ... One upon time dulu , pas masak je dah macam jadi kemestian lak amik gambar dulu pastu baru la boleh makan then cepat2 aku upload kat blog ... hehehe ... Sampai kadang myluv hubby perli aku , kalau x amik xleh ker ??? Xleh !!! aku jawap ...
Ok ... kali nie aku nak share 1 resepi western yang boleh tahan la sedapnya walaupun sebenarnya aku x pernah rasa pun ... hehehehe ... Masak pun nie la first time ... huhuhu  ...TAPI Alhamdulillah menjadi tau ...
Resepi nie aku buat untuk menu berbuka puasa arini maklum la aku da hampir ilang idea dah nak masak apa untuk berbuka .  Da ari2 masak , mana x ilang idea kan ???
Mana tidaknya ... ari2 lauk ayam lauk ikan & itu je la ari2 so kalau sekali sekala menukar selera ke barat x salah kan  ????  But still for myluv hubby , aku akan standby masakkan nasi coz berbuka dia mesti nak ada nasi . Tapi dia makan malam2 cikit la ala2 sahur gitu ... hehehehe ... 
Myluv hubby kata sedap sangat tapi dah dia lidah selalu makan nasi , nasi juga la yang dicarinya ... hehehe ...  Thanks for google coz dengan adanya google boleh la aku skodeng2 resepi nie . Thanks banyak2 jugak  pada semua blogger yang ada resepi nie coz banyak jugak blog yang jenguk untuk cari resepi nie ... 
Korang tau x aku masak resepi western apa ni ???



-




Turun bawah lagi ....





-




Scroll bawah cikit lagi ...





-




Ok stop !!!!




-


Tadaaaaaaaaaaa !!!!!!!!!!!!!!!!!


MIX BAKED MACARONI CHEESE

Bahan :-

1) Macaroni ( 400g )
2) Keju ( aku pakai slide cheese 1 paket )
3) Bawang besar ( besar punya !!! yang kuning )
4) Cili kecil ( aku guna 6 batang tapi ikut korang la kalau suka pedas )
5) Daging @ ayam kisar ( 1 paket )
6) Sosej ( dalam 6 batang )
7) Isi ketam ( dalam 8 batang )
8) Cendawan butang ( 1 tin )
9) Udang
10) Serbuk kari
11) Garam & perasa
12) Minyak
13) Telur ( 8 biji dipukul )

Cara2nyer :-

1) Panaskan air hingga mengelegak dalam periuk kemudian rebuskan macaroni hingga kembang . Jangan lupa letak garam cikit tau ... hihihi ...
2) Sementara itu , hiriskan slide cheese , bawang besar & cili kecil . Untuk keju jangan hiris semua , tinggalkan 4 keping . Potong2kan sosej , isi ketam & cendawan butang . Udang pula perlu dibuang kulit manakala daging @ ayam kisar perlu diyahbeku & dicuci
3) Setelah macaroni masak & kembang , toskan dibawah air mengalir untuk menghentikan proses memasak kemudian ketepikan  .
4) Kemudian panaskan minyak dalam kuali , tumis bawang besar & cili kecil seketika then masukkan pula serbuk kari , tumis hingga naik bau . Jika nampak agak kering , masukkan sedikit air .
5) Setelah itu , masukkan daging & gaul rata . Kemudian masukkan pula sosej , isi ketam & cendawan butang , gaul  lagi .
6) Kemudian masukkan pula macaroni yang telah ditos , gaul sebati then masukkan garam & perasa secukup rasa . Setelah itu padam api & ketepikan .
7)  Ambil loyang yang sesuai & leserkan dengan minyak @ butter .
8) Tuangkan campuran macaroni dalam loyang separuh penuh kemudian padatkan , then letakkan 4 keping slide cheese tadi . Setelah itu masukkan lebihan campuran macaroni diatasnya kemudian tuangkan pula telur yang telah dipukul . Taburkan  slide cheese yang telah dihiris . Tabur sama rata seluruh loyang . 
9) Bakar dalam oven selama lebih kurang 45 - 50 minit pada suhu 180 darjah celcius .
10 ) Hidangkan sementara masih panas .... yum ... yum ...


 Haaa ... nie yang da siap digaul rata da ..... makan macam nie pun sedap tau 
x caye tanya dak mia ... hihihihi

 Yang nie dah siap masukkan loyang . Keju pun dah selamat ditabur serata2nya ...

 Duk dalam oven diam2 sampai masak ye .... 
fuhhhh .... minta2 la jadi ... 
Amin ....

 Tu dia da siap masak ... baik2 panas tu !!!
sori la keju kering cikit kat tengah tu maybe da terlebey masak kot ...
xpe2 ... kita check dulu dalam dia masak x ???

 Dari pandangan sisi 
cewah2 nampak macam sedap kan ??? tengok la sape yang masak ...
jangan terliur suda ye ...hihihi

dah selamat dipotong & alhamdulillah menjadi masak adanya ...
rasanya pun boleh tahan sedap la tapi kalau pedas cikit maybe lagi sedap kot
tapi xleh coz anak2 pun nak makan jugak ... huhuhu

Untuk pengetahuan korang , aku x pakai susu cair ye coz aku x suka takut cepat muak jadi aku gantikan dengan telur ... hehehe 

Ok korang , selamat mencuba k ...

No comments:

Post a Comment