Tuesday, May 15, 2012

OHHhhhh RAmButKu ....

Assalamualaikum & salam 1malaysia (",)

Apa yg aku nak buat ditengah2 malam kat kaunter nie ye ??? Mata agak ngantuk tapi lum sampai seru lagi untuk aku nak lelapkan mata nie barang seminit dua ... hurrmmmmm kena tungguuuuuuu ye ... my turn next .... kuikuikui .... Ditengah2 malam nie orang x berapa nak ada kat level 3 nie almaklum flight pun x banyak aka XDE .... Sejuk pun leh tahan gak nie maklum le ... hihihi ... Apa lak yang aku merepek nie ???? hissshhhhh suka ati aku la kan , kan nie blog aku ..  huhuhu... Dalam kepala hotak aku nie ada banyak benda yg nak aku kongsikan sama kamu orang tapi tu la x tau nak share yang mana satu dulu. Untuk pengetahuan korang , mungkin buat masa nie blog aku xde gambar2 baru untuk diupload kot coz aku rasa aku nak bercerita jer . Terpulang pada kamu orang la nak baca @ tidak kan . Kalau rasa nak baca cerita aku nie , sila2 la tapi kalau rasa cam boring jerk aku xleh nak buat apa la coz korang pun leh buat pilihan sendiri kan ????

Korang tau x sebenarnya kan .... aku tengah ada masalah & x tau macamana nak settle . Dah macam2 cara aku buat tapi masalah x sudah gak . Tension jap .... hurmmmmm .... Korang nak tau x masalah apa ???? Hisshhhh malu la nak citer kat cini tapi boleh ker citer nie ???? Rasa2 macam boleh citer kan coz nie kan blog aku .... Emmmmm .... nak citer ke x ek ??? citer kot .....  Sebenarnya benda nie jadi selepas  3 bulan aku bersalinkan anak aku yg no 3 . Mula2 tu xde la teruk sangat tapi makin lama makin teruk lak sampai aku jadi risau .... hihihihi ..... Aku ada masalah keguguran rambut yg teruk  la .... hahahaha .... mesti korang suspen kan ???? betul x ???? betul x ???? Eleh ngaku jela ... wakakakakakaka .....( sambil pegang perut ) tapi serius beb rambut aku gugur memang teruk lagi2 pas mandi & pas sikat rambut . Yang kelakarnya sampai aku fikir aku nie ada penyakit leukimia ker ???? hahahaha memang x boleh bla tul otak aku leh fikir macam tu kan ????  Mula tu untuk settlekan masalah rambut gugur nie aku beli 1 set produk sunsilk yg warna oren yg untuk rambut rosak tu . Seminggu jugak la aku pakai tapi masalah aku makin teruk & aku mula la tambah risau . Aku tukar lak pakai syampu pantene yg utk rambut gugur dengan harapan rambut aku akan ok tapi hampeh tul coz masalah sama gak . Aku takut lama2 kang botak lak kepala aku nie ... huhuhuhuhu ....

Lepas seminggu pakai pantene & xde sebarang perubahan aku pakai lak syampu apa tah ... ala aku x tau la syampu apa tapi yang model dia tu aishwarya rai tu ... Jap2 aku google jap . Haaaaa ... dapat dah .... syampu loreal . Syampu nie pun aku pakai 1 set tapi hampeh gak sampai myluv hubby bising la asik duk beli syampu jerk . Yang aku x boleh bla tu kan , anak aku yg sulung selamba jerk ambil syampu tu & pakai ... 1 set lak tu dia pakai .... hurmmmm lantak la kan janji x membazir ... huhuhuhu . Lama gak aku duk fikir nape la rambut aku nie gugur teruk sangat . Ramai yg kata mungkin sebab baby aku dah pandai menyembur air liur kot . Masa anak 1st dengan yg 2nd rambut aku memang la ada gugur tapi xde la teruk sangat macam nie sampai da nak botak dibuatnya . Diorang cakap maybe anak lelaki lain sikit .... hurmmmmm mungkin kot .... 

Satu hari tu aku tengah duk kat kaunter & kaunter pun x busy so aku sesaje la google "masalah rambut gugur selepas bersalin " . Haaaaaa..... amik kau segala matlumat ada . Rupa2nya masalah rambut gugur nie memang normal bagi ibu2 yg baru bersalin .Purata rambut leh gugur 1 hari korang tau berapa ???? 100 helai !!!! dan ia boleh berlaku sedari baby kita berumur 2 bulan hingga la baby kita berumur dekat 9 bulan . Kalau 1 hari 100 helai sebulan dah berapa ????? hangpa kira la sendiri no ..... Rupa2nya masa kita tengah mengandung pertumbuhan hormon estrogen menyebabkan rambut kita tumbuh lebih banyak & lebih sihat . Patut la masa aku mengandung dulu aku perasan rambut aku lebih tebal . So bila pas bersalin hormon pun da normal & berkurang menyebabkan banyak folikel rambut memasuki fasa rehat . Tu pasal la rambut semua gugur tapi rambut tu akan kembali normal macam biasa after 3 - 6 bulan .... huhuhuhuhu ... Sebenarnya ada produk yg leh kawal keguguran rambut nie . Produk penjagaan rambut la tapi harga tu yg xleh bla tu punya la mahal .... Xpe2 aku pakai syampu biasa je , kang aku sibuk nak jaga rambut kang anak2 aku minum air teh lak ...  hahahaha  ... Ada 1 lagi tip macamana nak elak rambur gugur nie iaitu dengan memotong rambut tersebut biarkan pendek tapi aku sayangggggggggggggggggggg sangattttttttttttttttttttt kat rambut nie coz dah panjang paras pinggang da .... Kalau setakat trim yg hujung2 rambut tu boleh la tapi kalau nak suh potong aku kena fikir ribu2 kali kot .... hahahaha .... Yang x best & ku rasa macam kelakar la kan tiap2 kali aku menyapu x kira la kat bilik aku ke bilik anak aku ke , ruang tamu ke dapur ke .... merata rambut aku je . sampai kat bilik air tu pun banyak rambut aku ..... Minta2 la masalah nie x berpanjangan kan .....

Aduiiii penat la menaip .... so aku berhenti sini je la ye & hopefully pasni aku cerciter citer lain lak ..... hihihi ..... sayang semua ... muaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh (",)  - WASSALAM -

No comments:

Post a Comment